Det sies at Tsjaikovsky, for eksempel, da han hørte Beethovens symfonier, ble fast bestemt på å skrive musikk selv, men at han aldri helt klarte å svelge skuffelsen over å ikke komme opp på Beethovens kunstneriske nivå, i alle fall i følge ham selv. Mange vil nok bestride Tsjaikovskys konklusjon, men det er en kjensgjerning at respekten for o, store komponist og komponistens verk steg betraktelig i romantikken.
Men hvordan forholder vi oss til et partitur? Og hva er egentlig klassisk musikk? Denne konserten dykker ned i det, gjennom Ensemble Allegrias måte å gå inn i Tsjaikovskys musikk og asamisimasas evne til å gripe musikk og klanger vi sjelden hører. Og, ikke minst, gjennom Det Norske Blåseensemble og Michael Wollnys Rules of Behavior, musikk som blir til her og nå, som ingen andre har hørt før dere som sitter her i kirken i kveld. Det er kammermusikk, samtidsmusikk og sanntidsmusikk.
Konserten innledes med en samtale med festspillartister ved skribent, journalist, redaktør og kritiker Ida Habbestad.
Konsertprogram:
PYOTR ILYICH TCHAIKOVSKY (1840–1893)
Souvenir de Florence, op. 70
1. Allegro con spirito
2. Adagio cantabile e con moto
3. Allegretto moderato
4. Allegro vivace
Ensemble Allegria
LAURENCE CRANE (1961–)
John White in Berlin
asamisimasa
“Rules of behavior”
Sanntidsmusikk
Det Norske Blåseensemle, Michael Wollny (klaver) og Geir Lysne (musikalsk leder)